A city like Paris can change us. This is what happened to the artist, who, amazed by the everyday world of the city and its people, turned into a voyeur soon after her arrival in the French capital, where she took up residence for a few months. But of all that she saw, what left the biggest impression was the tempestuous eviction of one of her neighbours, which she observed closely through her keyhole; looking out each day, watching the police arrive, watching as little by little the dwelling was stripped of its belongings, watching how her neighbour lost his home and with it his memories, and wondering about this man with whom she had barely exchanged two words because of the brief time they had shared as neighbours.
The man that everyone had dismissed as crazy was no less than a sensitive artist who had been kicked out of his home by the local authorities, leaving a desperate message written on his door: «Sans toi je meurs» («without you I’ll die»), a statement that serves as the title of this work and that reflects the deep-rooted feeling that human beings have for their most private spaces.
Una ciudad como París puede cambiarnos. Es lo que le sucedió a la autora, quien sorprendida por el día a día de la ciudad y sus gentes se convirtió en voyeur apenas llegada a la capital francesa donde fijaría su residencia por unos meses. Pero de todo, lo que más le impresionó fue el tormentoso desahucio que vivió uno de sus vecinos y que siguió de cerca a través de la cerradura de la puerta de éste; asomándose cada día, viendo a la policía llegar, viendo cómo poco a poco la vivienda iba despojándose de sus pertenencias, viendo cómo perdía su espacio y con él sus recuerdos, e interesándose por aquel personaje con el que apenas había intercambiado un par de saludos dado el poco tiempo que compartieron en la comunidad.
Aquél a quien todos tildaban de loco no era sino un artista sensible que fue echado de casa por las autoridades galas dejando escrito en la puerta un desesperado «Sans toi je meurs» (sin ti muero), frase que sirvió de título para la obra y que pone de manifiesto el arraigado sentimiento que el ser humano tiene a sus espacios más privados.