Avant-Garde 52 was the name of the film club which, on 11 February 1952, gave the first screening of Gil Joseph Wolman’s «L’anticoncep», a film that that was banned for its supposedly offensive content. It is now the title of this diptych, which pays tribute to Wolman through the portrayal of one of his works using mannequins.
The diptych attempts to evoke the figure of this Parisian painter, filmmaker, poet and writer by connecting his work with the influence that his native city had on it. An expression of metalanguage, viewing the artwork from the perspective of the artist herself.
Avant-Garde 52 era el nombre del cine-club donde fue proyectada por primera vez la obra de Gil Joseph Wolman «L’anticoncep», el once de febrero de 1952, la cual fue censurada por considerarse un escándalo. Hoy titula este díptico que homenajea a Wolman a través del retrato de uno de sus trabajos compuesto por maniquíes.
El díptico pretende recordar la figura de este artista plástico, cineasta, poeta y escritor parisino conjugando su obra y la influencia de la ciudad francesa sobre la misma. Una muestra de metalenguaje al tratar el arte desde la propia perspectiva artística de la autora.