In this era of technological wonders, it has become fashionable to censor the exposed female body on the grounds that it is offensive in certain contexts. It is thus deemed inappropriate to post images on social networks of mothers breastfeeding their babies, or certain photographs, artistic or otherwise, that reveal naked breasts in their natural state, exposed by the woman’s own volition, free of any patriarchal domestication. What seems to make people uncomfortable about such images are not the breasts themselves but the nipples, and thus merely blacking them out with a little square or star is enough to get past the censors. This practice is the inspiration behind the title of this work, Athelia, the name of a congenital anomaly in which the nipples are absent.
This diptych, which combines photography with contemporary artistic jewellery, shows a naked torso that has been censored for showing nipples on the one hand, and the same torso covered up to the neck and adorned with a silver brooch. This brooch is an exact replica made from a mould of the artist’s nipple which, paradoxically, is displayed uncontroversially and uncensored. It is a criticism of the absurd nature of an increasingly prudish and hypocritical society in which female nakedness is only valid if it is serving as sexual merchandise.
En plena efervescencia tecnológica están a la orden del día las censuras por considerar ofensiva la exposición del cuerpo femenino en según qué contextos. Así, las redes sociales consideran inoportunas las imágenes de madres amamantando a sus bebés o determinadas fotografías artísticas (o no) que muestran la naturalidad de pechos desnudos, naturales, libres, y expuestos por iniciativa propia, lejos de la domesticación patriarcal. De ellos lo que parece incomodar no son los pechos en sí, sino el pezón, con lo que para poder burlar a la censura basta con poner un pequeño bloque o estrella negra sobre ésta y fin del problema. Es por ello que la obra lleva por título Athelia, anomalía congénita consistente en la ausencia de pezón.
Este díptico que combina la fotografía con la joyería artística contemporánea muestra, por un lado, el torso desnudo que ha sido censurado por mostrar el pezón, y por otro, el mismo torso tapado hasta el cuello decorado con un broche de plata. Este broche es una réplica exacta hecha con molde del pezón de la artista que, paradójicamente, se muestra sin censuras ni polémicas. Una crítica al absurdo de una sociedad cada vez más púdica e hipócrita en la cual el desnudo femenino sólo es válido si funciona como mercancía sexual.